KRÁTKODOBÉ UBYTOVÁNÍ: VÝHLED – LÉTO 2023
Prahu opět čeká rušné turistické léto
O tom, že Praha láká turisty není pochyb. Stoupající čísla leckdy překračující rekordy mluví pro to, že letos bude Praha opět slavit vítězství v počtu turistů. Ne všichni však mají dobré vychování a touží po tom obdivovat památky, řada z nich si tu chce užít opravdickou letní párty. Tento typ turistů preferuje právě ubytování přes ubytovací platformy. V krátkodobě pronajatých bytech proto můžeme očekávat rušný noční život.
JSME NA PŘEDCOVIDOVÝCH ČÍSLECH, LETOS TRHNEME REKORD
„Cestovní ruch se vrací, ten domácí dokonce překonal, rekordní rok 2019. Vloni cestovalo po Čechách nejvíce Čechů v historii,“ uvedl ředitel CzechTourism Jan Herget pro ČT24 s tím, že v případě zahraničních návštěvníků Česko ještě ztrácí, a to zejména klienty z Asie, Ameriky a Ruska.
Jedním z dopadů koronaviru a války na Ukrajině je podle něj také snížení počtu přímých linek do Prahy. „Koronavirová krize uzemnila několik desítek či stovek letadel a ty se odepsaly. Většina amerických a asijských aerolinek čeká na nové typy letadel, proto se nelétá do Prahy,“ zmínil s tím, že se rovněž změnila situace v příjmech domácností a také chování obyvatel.
„Cestujeme podstatně více na kratší vzdálenosti, v dnešní době pokud srovnáme letenky do Paříže nebo z Paříže do Prahy, tak je možná na dvojnásobku, někdy i trojnásobku ceny před koronavirovou krizí.“
Podotkl, že se Češi naučili díky covidu cestovat po tuzemsku. „Je to výrazně jednodušší, bezpečnější, nehrozí vám zrušení letu, domácí dovolená je výrazně levnější,“ dodal.
Z výše uvedeného vyplývá, že letos se dá očekávat rekordní příliv turistů. O jak velký počet překoná současný rekord, rozhodnou prázdninové měsíce. Ty budou žněmi pro všechny, kteří na turistickém ruchu participují. Negativní dopady krátkodobého ubytování se odhalí v celé své „kráse“.
PŘEDPOKLAD: LÉTO 2023 ŘEČÍ ČÍSEL
Dle platformy AirDNA je většina krátkodobého ubytování zařizována přes AirBnb, a to až z 88 %. Oproti loňsku je to tedy 8% nárůst. Již v květnu je v nabídce pro HMP před 6800 ubytování, z nichž pouze zlomek nabízí pronájem pokoje, drtivá většina je pronájmem celé bytové jednotky. Na Starém městě je 81 % a mezi nejfrekventovanější patří byt 1+1, 2+kk, 2+1, v nichž se v průměru vystřídá 4,6 – 5,5 hosta na bytovou jednotku v případě jedné rezervace. Znatelné je zatížení Starého města (1121) a Nového města (1828) oproti Hradčanům (32). Zkušenosti z minulých let jasně ukazují, že datová křivka obsazenosti krátkodobého ubytování pozvolna stoupá v červnu, s tím že prázdninové měsíce jsou nejexponovanějšími. Přičemž z 22 MČ se na Praze 1 kumuluje 44% nabídek krátkodobého ubytování v rámci metropole.
Všem je jasné, že turismus k Praze patří a je vítaným zdrojem příjmů, ale… Z tohoto důvodu se snaží Praha cílit na typ cestovatelů 35+ a rodiny s dětmi. Je to ten typ turistů, kteří mají šanci podpořit místní/lokální infrastrukturu a preferují běžné typy obchodní nabídky, než Cannabis/Alkoshopy, párty kluby atd.
MARKETINGOVÉ KAMPANĚ PODPORUJÍCÍ TUZEMSKÝ I INCOMINGOVÝ TURISMUS
Ve spolupráci s Letištěm Praha a agenturou CzechTourism společnost Prague City Tourism spouští digitální kampaň Stay in Prague, která cílí na evropský, americký a asijský trh. Jedná se o online kampaň na vybraných digitálních platformách a k co nejlepšímu zacílení využívá behaviorální data Mastercardu, výsledky humanitního výzkumu AV ČR a poptávky od průvodcovských služeb. Reklama tak díky tomu bude personalizovaná a efektivní.
Kampaň V Praze jako doma se zaměřuje na domácí cestovní ruch, který je poslední dva roky na vzestupu a Češi z celkového počtu návštěvníků tvoří celou čtvrtinu. Tento trend potvrzují i nejaktuálnější data Českého statistického úřadu za první tři měsíce roku 2023, kdy do metropole přijelo více než 350 tisíc českých cestovatelů. Hlavní tváří kampaně je skupina Tatabojs, která se promítne do všech vizuálů a představuje bohémskou duši města prostřednictvím lokálních umělců a lidí, kteří v Praze žijí. Přispívá tak k deskanzenizaci města. Kampaň doplňují i videa, která představují jednotlivé pražské čtvrti.
„Letní sezóna patří z pohledu cestovního ruchu k nejsilnějším obdobím v roce. Díky nově spuštěným marketingovým kampaním přivítáme v Praze tuzemské i zahraniční návštěvníky, jejichž počet se daří neustále zvyšovat. Současně dodávám, že jsme se zavázali vracet část vybraného poplatku z jejich pobytu zpět do cestovního ruchu, takže peníze vynaložené na tyto kampaně pramení z prostředků turistů a místní nestojí ani korunu,“ uvedl náměstek pro kulturu a cestovní ruch Jiří Pospíšil.
Vedle podpory domácího cestovního ruchu Prague City Tourism bude i v letošním roce pokračovat v edukativní kampani Enjoy Respect Prague, která vkusnou formou informuje o pravidlech a kultuře chování ve městě.
„Je důležité, hlavně s ohledem na občany, aby přijíždějící turisté respektovali a dodržovali místní pravidla,“ popisuje záměr kampaně místopředsedkyně představenstva PCT Jana Adamcová a dodává: „Kampaň navazuje na iniciativu Světové organizace cestovního ruchu (UNWTO) podporující udržitelný cestovní ruch a přistoupilo k ní mnoho evropských metropolí.”
Máte na nás dotaz?