PŘEHLED AKTUÁLNĚ PROJEDNÁVANÝCH LEGISLATIVNÍCH NÁVRHŮ TÝKAJÍCÍCH SE PROBLEMATIKY KRÁTKODOBÉHO UBYTOVÁNÍ
Jaro přeje projednávání legislativních návrhů, které by mohly mít vliv na problematiku krátkodobého ubytování. Pevně věříme, že se návrhům podaří zdárně projít řádným legislativním procesem, budou brzy v platnosti a vymahatelné. Představit souhrn aktuálně projednávaných návrhů legislativy řešících problematiku krátkodobého ubytování. V přehledu najdete vždy krátký popis navrhované úpravy a současný stav projednávání.
NÁVRH NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY O SHROMAŽĎOVÁNÍ A SDÍLENÍ ÚDAJŮ TÝKAJÍCÍCH SE SLUŽEB V OBLASTI KRÁTKODOBÝCH PRONÁJMŮ UBYTOVÁNÍ A O ZMĚNĚ NAŘÍZENÍ (EU) 2018/1724
KDO PROJEDNÁVÁ: Vláda ČR
PRŮBĚH: tisk byl doručen Senátu ČR 17. 11. 2022. Senátní výbor pro záležitosti Evropské unie doporučil 8. 2. 2023 Senátu ČR tisk projednat. Senát ČR projednal návrh 15. 2. 2023 a usnesením č. 112 doporučil návrh vládě.
Předchozí průběh projednávání v Poslanecké sněmovně ČR: Poslanecké sněmovně byl předložen dokument EU 14741/22 dne 17. 11. 2022. Výbor pro evropské záležitosti na 18. schůzi dne 23. 11. 2022 svým usnesením č. 113 se rozhodl dokument projednat a určil zpravodaje: Ing. Roman Bělor. Vláda ČR poskytla stanovisko pro Parlament dne 13.12.2022. Výbor pro evropské záležitosti na 21. schůzi dne 1. 2. 2023 svým usnesením č. 125 schválil stanovisko a v jeho rámci politický dialog.
CO BUDE NÁSLEDOVAT: Senát ČR žádá vládu, aby Senát informovala o tom, jakým způsobem zohlednil jeho usnesení, a o dalším vývoji projednávání, a to do 31. května 2023.
SOUVISLOSTI: Ve svém usnesení Senát ČR poukázal na potřebu vyjasnit některá právní ustanovení návrhu nařízení, zvláště oblast jeho působnosti, neboť není zřejmé, které subjekty jsou adresátem povinností stanovených v návrhu nařízení; podle čl. 2 se návrh nařízení vztahuje na poskytovatele online platforem pro krátkodobé pronájmy ubytování, nicméně v čl. 5 jsou stanoveny konkrétní povinnosti hostitelů, kteří inzerují prostřednictvím online platformy pro krátkodobé pronájmy, poskytovat určité informace.
NÁVRH NOVELY STAVEBNÍHO ZÁKONA
KDO PROJEDNÁVÁ: Poslanecká sněmovna ČR, Novela stavebního zákona byla PS ČR předložena 1. 11. 2022.
PRŮBĚH: 14.12. 2022 1. čtení, 19.1. a 1.3. 2023 projednáno Výbory, 7.3.2023 2. čtení, návrh prošel obecnou i podrobnou rozpravou, výsledkem je 25 pozměňovacích návrhů (žádný se netýká § 13)
CO BUDE NÁSLEDOVAT: Pozměňovací návrhy budou předány k vypořádání Výborům. 3. čtení proběhlo 24. 3. 2023 na 53. schůzi. Návrh zákona schválen hlasováním č. 153 (usnesení č. 571). Text návrhu zákona schváleného Poslaneckou sněmovnou se připravuje k zveřejnění a předání do dalších kroků legislativního procesu – mj. probíhá zapracování přijatých pozměňovacích návrhů a legislativně technických oprav. Editační práce probíhají bez zbytečného odkladu, přičemž není stanovena žádná lhůta pro jejich dokončení.
Projednávání tisku navrženo na pořad 63. schůze (od 4. dubna 2023).
CO MŮŽE OVLIVNIT PROBLEMATIKU KRÁTKODOBÉHO UBYTOVÁNÍ: Úprava § 13 písm. i), kde je navrženo doplnění definice bytu.
SOUVISLOTI: Doplnění je nezbytné ve vazbě na aktuální aplikační problémy. Zejména při řešení problematiky „sdíleného ubytování“, kdy dochází k záměně účelů užívání a tím k ubytování ve formě podnikatelské činnosti v bytech, se ukázalo jako nedostačující pouhé vymezení stavebně technickými parametry (odkazujícími na obecné požadavky na výstavbu), proto je navrhováno upřesnění o skutečnost, že se jedná o trvalé bydlení, tj. užívání bytu sloužící k zajištění bytových potřeb. Přestože pojem trvalé bydlení není pojmem právně určitým a jeho výklad musí být předmětem uvážení správního orgánu zaměřeného na skutkovou podstatu a její vyhodnocení, jak uvedl Nejvyšší správní soud ve svém rozsudku ze dne 23. 10. 2008, č. j. 8 As 56/2007 – 151, jedná se o dlouhodobě zavedený pojem stavebního práva, neboť s ním pracoval již zákon č. 50/1976 Sb., a jeho prováděcí vyhláška č. 83/1976 Sb., a i stávající prováděcí vyhlášky k zákonu č. 183/2006 Sb. s tímto slovní souslovím pracují (vizte vyhlášku č. 501/2006 Sb., vyhlášku č. 268/2009 Sb., nařízení hlavního města Prahy č. 10/2016 Sb. hl. m. Prahy). Naopak s odkazem k řešení problematiky „sdíleného bydlení“ se doplnění jeví jako nezbytné a pro rozhodovací praxi stavebních úřadů účelné a judikatura soudů užití tohoto sousloví („trvalé bydlení“) nevylučuje: vizte rozhodnutí č. j. 22 A 74/2019 ze dne 5. 8. 2020, č. j. 10 A 139/2021 ze dne 8. 12. 2021, č. j. 10 A 33/2019 ze dne 14. 12. 2021, č. j. 5 As 234/2020 ze dne 25. 2. 2022 aj.
NOVELA ŽIVNOSTENSKÉHO ZÁKONA
KDO PROJEDNÁVÁ: Poslanecká sněmovna ČR, Zastupitelstvo hlavního města Prahy předložilo sněmovně návrh zákona 12. 11. 2021.
PRŮBĚH: Návrh zákona rozeslán poslancům jako tisk 41/0 dne 16. 11. 2021. Parlamentní institut vypracoval stanovisko ke kompatibilitě tisku s právem EU 0041. Návrh zaslán vládě k vyjádření stanoviska 19. 11. 2021. Vláda zaslala stanovisko 15. 12. 2021. Stanovisko vlády rozesláno poslancům 16. 12. 2021 jako tisk 41/1 (neutrální). 28. 1. 2022 1. čtení, ale projednávání bylo odročeno. Projednávání tisku se přesouvá v rámci schůzí. Aktuálně zařazeno na pořad 53. schůze (od 21. února 2023) a navrženo na pořad 63. schůze (od 4. dubna 2023).
CO BUDE NÁSLEDOVAT: Je třeba dokončit proces 1. čtení, případné připomínky budou postoupeny k řešení Hospodářskému výboru, poté by mělo následovat 2. čtení.
SOUVISLOTI: V článku I návrhu se navrhuje zmocnit obce k vydání nařízení obce za účelem regulace ubytovacích služeb dle oboru č. 55 živnostenského zákona. Navrhuje se rozsah úpravy dle uvedeného zmocnění v bytových domech, rodinných domech nebo ve stavbách pro rodinnou rekreaci, tedy v objektech, které nejsou ubytovacím zařízením. Dle písm. a) může obec stanovit, v jak dlouhém časovém období je zakázáno v uvedených objektech ubytovávat. Dle písm. b) pak může obec stanovit podmínky, za kterých lze krátkodobě ubytovávat tedy limitovat počet současně ubytovaných osob, v jednotce nebo omezit počet přenocování ubytovaných v jednom kalendářním roce. V článku I návrhu s ohledem na charakter zmocnění se navrhuje, aby zákon nabyl účinnosti dnem 1. ledna 2021.
NOVELA OBČANSKÉHO ZÁKONA
PRŮBĚH: Návrh legislativních změn v občasném zákoně zpracovaný JUDr. Markem Novotným byl projednán v rámci Komise Rady hl. m. Prahy pro poskytování krátkodobých ubytovacích služeb v na podzim 2020. Město Praha přesunulo návrh změn na Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, které ho přislíbilo zohlednit v připravované legislativně. K březnu 2023 však návrh stále nevstoupil do řádného legislativního procesu.
OBSAH NÁVRHU: Návrh vychází z možnosti společenství vlastníků přijmout v rámci pravidel užívání společných částí domu přiměřená omezení. Měl by poskytnout právní rámec pro případnou dohodu spoluvlastníků nemovitosti a, pokud by k ní nedošlo, tak i pro většinové rozhodnutí v daném směru. Proti takovému rozhodnutí by měl přehlasovaný vlastník možnost soudní obrany.
Máte na nás dotaz?